Dieta Jesienna

Jesień to szczególna pora roku. Wygrzane słońcem organizmy muszą się przyzwyczajać do niższych temperatur, chłodniejszych dni. Kiedy za oknem zacznie siąpić deszcz i zrobi się zupełnie zimno, specjalna jesienna dieta wzmocni siły obronne organizmu przed infekcjami. Łatwiej przetrwamy ten czas, gdy w przemyślany sposób skomponujemy swoją dietę.

W chłodne dni organizm potrzebuje więcej energii na ogrzanie się. Dlatego bardzo ważną zasadą diety jesiennej jest spożywanie śniadań, które jest najważniejszym posiłkiem dnia i dostarcza energii na cały dzień.

Dieta Jesienna: zasady

Dieta jesienna składa się z pięciu posiłków – trzech głównych i dwóch mniejszych. Powinny one zawierać dużo warzyw i owoców (pomimo pory roku zawsze dostępne w sklepach) oraz produktów zbożowych, najlepiej z pełnego przemiału. Szczególną uwagę należy zwrócić na spożycie w tym jesiennym okresie potraw z kaszą, przede wszystkim jaglaną. To małe ziarenko bowiem ma wielką moc. Jest bogata w witaminy z grupy B, lecytynę i posiada więcej soli mineralnych niż pszenica, jęczmień i żyto. Ma również wysoki poziom białka i węglowodanów w złożonej postaci. Podczas trawienia, składniki te uwalniają się do krwi, dzięki czemu zapewniają mózgowi stały dopływ energii. Ponadto kasza jaglana usuwa nadmiar wilgoci z organizmu (różnego rodzaju śluzy typu katar, kaszel przy chorobie płuc czy oskrzeli). Łatwo się o ty przekonać, np. przy przeziębieniu czy infekcji zaleca się spożywanie właśnie kaszy jaglanej przez sześć lub siedem dni (do ustąpienia objawów). Nie trzeba wtedy brać antybiotyków. Wsparci cudownymi właściwościami jagieł staniemy się silni i bardziej odporni na choroby.

Dieta jesienna zaleca spożywanie posiłków bogatych w witaminę A i C. w witaminę A obfitują marchew, papryka, pomidory, kapusta, brokuły, morele, brzoskwinie. Witaminę C znajdziemy w natce pietruszki, czerwonej papryce, brukselce, brokułach, szpinaku, włoskiej kapuście, kapuście białej, cytrynie, pomarańczach, soku z czarnej porzeczki. Należy pamiętać, że organizm nie magazynuje witaminy C, dlatego powinniśmy spożywać ją w dużych ilościach.

Jesienna dieta powinna również być wzbogacona w składniki mineralne, takie jak cynk, selen, żelazo. Cynk zwiększa liczbę przeciwciał i komórek obronnych. Znajdziemy go w otrębach pszennych i kiełkach pszenicy, nasionach dyni i słonecznika, żółtku jaj, niektórych rybach, grochu, fasoli, soczewicy, cebuli, czosnku, chudej wołowinie.

Dieta Jesienna: zalety

Selen z kolei, w przypadku infekcji pobudza organizm do wytwarzania antyciał (wzmaga odporność). Zawierają go śledzie, otręby pszenne, kiełki pszenicy, ziarnka kukurydzy, pomidory, grzyby, czosnek, drożdże, produkty z mąki z pełnego przemiału.

Żelazo zaś, wzmacnia system odpornościowy i odporność na przeziębienia. Jego źródłem są suszone morele, nasiona dyni i słonecznika, kiełki pszenicy, mięso, warzywa strączkowe, warzywa zielone, pełnoziarniste produkty zbożowe.

Stosując dietę jesienną pamiętać musimy o przeciwutleniaczach, które zdaniem specjalistów, działają jak antybiotyk i odmładzają organizm. Są nimi czosnek, cebula, imbir, tymianek i zielona herbata. Komponując jadłospis należy pamiętać o tych składnikach. Dostarczane organizmowi regularnie i wielokrotnie w ciągu dnia, nie tylko ochronią zdrowie, ale pomogą przetrwać trudny jesienny okres.