Dieta Paleo

Dieta Paleo nazywana też dietą naszych przodków, swymi korzeniami sięga aż prehistorii. Zakłada ona równowagę między spożyciem produktów roślinnych i zwierzęcych.

Jej twórca, dr Loren Cordain, któremu udało się na podstawie badań dokładnie zrekonstruować dietę ludzi pierwotnych, uważa, że jego dieta jest optymalna dla naszego organizmu i pozwala zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę.

Dieta Paleo co to jest?

Przez blisko 2.5 miliona lat człowiek był łowcą. Jego pożywienie stanowiło to, co upolował bądź znalazł na ziemi, w wodzie. Przez ten czas organizm człowieka przystosował się do tych warunków i nauczył się czerpać ze zdobywanych w ten sposób produktów potrzebną siłę i energię. Jednak około 12 tysięcy lat temu nastąpiła tak zwana wielka rewolucja neolityczna. Dotychczasowy sposób życia człowieka uległ dużym zmianom. Ludzie zaczęli prowadzić osiadły tryb życia, zajmowali się hodowlą i rolnictwem. Ta sytuacja sprawiła, że w organizmie człowieka zaczęły się pojawiać nadwyżki żywności i zaczęła być ona przetwarzana, z czasem coraz bardziej. Konsekwencją tego zaczęło być tycie człowieka. Genetyczny rozwój i ewolucja organizmu ludzkiego (również możliwości trawienia i przyswajania poszczególnych pokarmów) postępuje o tysiące a nawet o miliony razy wolniej niż postęp cywilizacyjny. Stąd płynie wniosek, że ludzie nie mieli szansy na przystosowanie się do trawienia dzisiaj spożywanych produktów.

Dieta Paleo zasady

Dieta paleo określa właściwe proporcje białka, tłuszczu i węglowodanów. Białka powinno być więcej, a węglowodanów mniej niż w typowych dietach.

Produktami zalecanymi będą: chude mięso, w tym dziczyzna czy owoce morza. Wskazane jest spożywanie podrobów, czyli wątróbkę drobiową lub wołową, grasicę wołową, móżdżek (nie wszyscy preferują), serca wołowe. Dalej zaleca się spożywanie, jajek, owoców i warzyw (tych, które nie zawierają skrobi, czyli bez ziemniaków); produktów, które zawierają dobre tłuszcze, a więc głównie jednonienasycone (oliwa, orzechy, awokado) oraz wielonienasycone omega-3 (między innymi ryby) i omega-6 (oleje roślinne).

Dieta paleo nie narzuca zmniejszania ilości spożywanych posiłków w ciągu dnia, a jedynie nakazuje wykluczenie z codziennego menu pewnych produktów.

Zatem, dieta paleo zupełnie wyklucza z jadłospisu mięsne produkty przetworzone, czyli parówki czy wszelkiego rodzaju mielonki, zboża, nabiał i tłuste mięso. Eliminujemy soloną, przetworzoną żywność, między innymi chleb, bułki, ciasta, pizze, makarony, a także rafinowany cukier.

Dieta Paleo zalety

Zwolennicy diety paleo uważają, że to właśnie liczenie kalorii jest niepowodzeniem wielu diet. Dieta paleo nie wymaga liczenia kalorii i to właśnie jest uważane za jej największy walor. Posiada ona jeszcze wiele innych zalet, np. zwalcza trądzik, dostarcza wszelkich składników odżywczych i nie zmusza do głodówek (można się najadać do syta). Obiecuje utratę pięciu kilogramów w ciągu miesiąca.

Dla tych, którzy lubią mięso może być ona nie lada wyzwaniem i może wydawać się bardzo restrykcyjna. Dlatego zanim zdecydujemy się na jej zastosowanie, watro wcześniej dobrze zapoznać się z jej zasadami.

Dieta paleo wymaga jednak wcześniejszego przygotowania posiłków i ich dokładnego zaplanowania, co dla niektórych może stanowić problem. Dłuższe stosowanie diety paleo wymusza również zmianę stylu życia.