Dieta Pięciu Czynników

Badania naukowe potwierdzają, że jedzenie pięciu posiłków dziennie pomaga zachować najwyższy poziom energii, a w dodatku człowiek czuje się zdrowszy i mniej zestresowany. Na tej teorii oparł swoją kurację specjalista od żywienia i trener fitness Harley Pasternak. Swoją kurację nazwał dietą pięciu czynników, ponieważ cała tajemnica diety kryje się właśnie na pięciu, bardzo istotnych czynnikach.

Pierwszym krokiem do osiągnięcia sukcesu w odchudzaniu jest stosowanie diety przez okres pięciu tygodni, w którym uzyskamy zadowalającą wagę. Drugim krokiem, według autora jest spożywanie pięciu posiłkow dziennie (trzy główne i dwa w postaci przekąsek). Trzeci krok stanowi odpowiednie komponowanie posiłkow z pięciu składników, czwarty, umiejętne kontrolowanie uczucia głodu, i piąty krok, wdrożenie zdrowego stylu życia (25 minut ćwiczeń dziennie). Każdy spożywany posiłek powinien być kompozycją pięciu składników zawierających: błonnik, zdrowe tłuszcze, węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, nisko tłuszczowe białko i napój, bez dodatku cukru.

Dieta pięciu czynników nie nakazuje zmniejszania ilości spożywanych pokarmów. Ważne jest natomiast, by dzienna dawka kaloryczna nie przekraczała 1400 kalorii. Pasternak podpowiada, że decydując się na zastosowanie jego diety, musimy pamiętać o najważniejszym posiłku dnia, jakim jest śniadanie. Powinno składać się z witamin i węglowodanów (jogurty, muesli, pieczywo, jaja), ponieważ dostarcza ono naszemu organizmowi pokłady energii na cały dzień. Drugi główny posiłek, jakim jest obiad powinien składać się z produktów węglowodanowych w postaci makaronu typu al. Dente, kaszy bądź ryżu, oraz z produktów białkowych jak mięso czy ryba. Menu obiadowe można urozmaicić warzywami, w które z kolei powinna obfitować kolacja (również owoce i białka). Między posiłkami można spożywać przekąski w postaci serków niskotłuszczowych, owoców, jogurtów, bądź koktajli.

Okres pięciu tygodni to czas, w którym na początku może być trudno dostosować swój organizm do zmian, ponieważ przestawia się on na zdrowy sposób funkcjonowania. Pięć zaplanowanych posiłków dziennie zapewnia poczucie sytości, a spożywanie ich o określonych godzinach wyklucza poczucie głodu. Pasternak proponuje spożywanie produktów mrożonych, które zachowują w ten sposób walory świeżych produktów oraz wiele wartości odżywczych.

Dieta pięciu czynników dopuszcza również spożywanie różnorodnych produktów a nawet raz w tygodniu odstąpienie od diety (bez przesadnego objadania się), tak zwany jeden dzień oszustwa.

Stosując dietę pięciu czynników nasz metabolizm jest szybszy i pozwala spalać więcej kalorii. Odpowiedni trening pozwala spalać tkankę tłuszczową i budować mięśnie, a dzięki produktom o niskim indeksie glikemicznym utrzymamy cukier na stałym poziomie.

Ważnymi czynnikami w diecie jest aktywność fizyczna, odpoczynek i regeneracja. Redukując hormon stresu wspomagamy również rozbudowę mięśni (zalecane codzienne dwadzieścia pięć minut ćwiczeń jest bardziej skuteczne niż godziny na siłowni).