Proces odchudzania jest niezwykle trudny, długotrwały i bardzo indywidualny. Wśród tysiąca diet, które znajdujemy w poradnikach bądź kolorowych pismach, jedną z najpopularniejszych jest dieta proteinowa, choć popularność zdobyła pod nazwą dieta Dukana.

Twórcą diety proteinowej, zwanej też protal, jest francuski specjalista w zakresie dietetyki i znawca metod walki z nadwagą dr Pierre Dukan. Opracował on program żywieniowy (plan protal) niewymagający drastycznego ograniczenia ilości spożywanych posiłków, a jedynie przywyknięcia do nowych, zdrowych nawyków żywieniowych.

Swoje osiągnięcia zamieścił w książce Nie potrafię schudnąć, która stała się swoistym kompendium wiedzy na temat odchudzania bez wyrzeczeń i zdrowych technik racjonalnego odchudzania. Poza dokładnymi opisami diet, autor zawarł tam także ponad 350 przepisów kulinarnych, dzięki którym czytelnik może opracować zdrowy i dietetyczny plan swego żywienia.

Podstawą diety proteinowej jest ograniczenie posiłków węglowodanowych na rzecz żywności z wysoką zawartością białka. Węglowodany pobudzają organizm do produkcji cukru, a zatem mogą się przyczynić do nabierania dodatkowych kilogramów i wzmożonej produkcji tłuszczów.

Dieta ta, nie tylko pozwala na zrzucenie zbędnych kilogramów, ale także stabilizuje prawidłową wagę i sprzyja jej utrzymaniu.

Plan protal w diecie tej, określa jasne zasady, precyzyjnie określone etapy i cele do osiągnięcia, niepozostawiające miejsca na żadne wątpliwości czy mylne interpretacje. Składa się z czterech następujących po sobie faz, zwanych też protalami:

 

  • Protal I – faza ataku nazywana też fazą uderzeniową;  przynosi niemal tak błyskawiczne rezultaty jak głodówka czy dieta oparta na proteinach w proszku. Trwa około pięciu dni, w zależności od ilości kg, które chcemy stracić. Jej efekty zwykle motywują do dalszego działania. W fazie ataku powinno się spożywać głównie chude mięso i nabiał. Metoda ta przypomina sposób działania nagłej głodówki, z tym, że, organizm otrzymuje wszelkie niezbędne składniki. By dostarczyć organizmowi jak najwięcej protein i przyspieszyć metabolizm, należy spożywać chude mięso, najlepiej z grilla lub z piekarnika, drób bez skóry, wędliny drobiowe i szynkę, chudy nabiał (jogurty, ser biały, kefiry, maślanka, mleko), podroby, ryby w każdej postaci, owoce morza oraz jaja. Menu uzupełniamy o korniszony, cytryny, przyprawy pobudzające trawienie, jak chili, musztardę, ocet i sól. Zaleca się picie dużej ilości wody (1,5 -2 litry dziennie). Dopuszczalna jest także kawa, herbata czy zioła.
  • Protal II – faza naprzemienna diety proteinowej zachowuje równomierny rytm i bezpieczne dla organizmu tempo utraty wagi. Obejmuje ona produkty dozwolone w pierwszym etapie, lecz wzbogacamy je o surowe lub ugotowane warzywa(szparagi, szpinak, cykoria, rzodkiewka, sałata, ogórki, pomidory, buraki, marchew, grzyby i papryka. Zabrania się spożywania kartofli, kukurydzy, bobu, soczewicy, grochu ryżu i karczochów. Specyfika tej fazy polega na tym, że najpierw spożywa się produkty z fazy pierwszej, następnie zaś dodaje się do nich warzywa. Taki rytm (naprzemienność) stosuje się aż do momentu osiągnięcia pożądanej wagi. Trudno więc ustalić czas trwania tej fazy; w zależności od ilości kilogramów, których chcemy się pozbyć.
  • Protal III – faza utrwalenia uzyskanej wagi i niedopuszczenia do pojawienia się efektu, jo-jo; utrwala ona wszelkie efekty, dlatego musi być stosowana według ściśle wyznaczonych zasad; trwa 10 dni na każdy utracony kilogram. Do tej pory nasz harmonogram żywieniowy obejmował produkty wysokobiałkowe, na zmianę z zestawem proteiny + warzywa. Od teraz można już jeść proteiny i warzywa jednocześnie, bez żadnych ograniczeń dodając: owoce (nie wszystkie), pieczywo pełnoziarniste, ser żółty, dwie porcje produktów zawierających skrobię, mięsa, dwa dowolne posiłki w ciągu tygodnia (tzw. królewska uczta).
  • Protal IV – faza definitywnej stabilizacji; polega na prostej, lecz niezbędnej, przy chęci utrzymania uzyskanej wagi, zasadzie, która dotyczy spożywania czystych protein raz w tygodniu (tzw. białkowe czwartki) do końca życia. Jest to ważny element całego planu, który jeszcze bardziej przystosowuje ciało do nowej wagi, pozwala ją zaakceptować i zapobiec przybieraniu kilogramów.

Dieta proteinowa wydaje się być najbardziej skuteczną z diet opartych na naturalnych pokarmach. Jest dietą mało frustrującą, nie ma tu ważenia pokarmów czy liczenia kalorii. Pozostawia zainteresowanym całkowitą wolność spożywania niektórych produktów żywnościowych, a co najważniejsze, jest kompletnym planem utraty masy ciała, który przyjmujemy w całości wraz ze wszystkimi ostrymi zaleceniami, bądź odrzucamy.

I choć brak jest naukowego potwierdzenia skuteczności tej diety a nawet istnieją przesłanki świadczące o jej szkodliwości, dieta proteinowa posiada rzesze zwolenników na całym świecie.