Dieta Wysokobiałkowa

Można chyba zaryzykować twierdzenie, że większość ludzi poszukuje diety, która będzie odpowiedzią na odwieczne pytanie, jak szybko schudnąć. Do tego trwale? To byłby ideał!

Jednak są wśród nas także tacy, którzy poszukują wskazówek dotyczących odżywiania, które może nie tyle pozwoli im przytyć, co rozbudować masę mięśniową. Specjalnie z myślą o nich skomponowana została dieta wysokobiałkowa. Sportowcy, kulturyści – to przede wszystkim oni dostosowują do niej swoje jadłospisy.

Każdy, kto zdecyduje się na tę dietę i mimo wszystko postanowi potraktować ją jako sposób na kształtowanie sylwetki, musi pamiętać, że każda niewykorzystana ilość białka zostanie zamieniona przez organizm w tkankę tłuszczową, czyli największą zmorę wszystkich marzących o szczupłej sylwetce.

Komponując jadłospis należy pamiętać, że najbardziej pożądane składniki to mleko pełne w proszku, tłusty ser żółty, chudy twaróg, pieczeń wołowa czy pierś z kurczaka. Można je spożywać właściwie bez ograniczeń, więc głód na pewno nie będzie nam dokuczał. Proteiny niewykorzystane do budowy masy mięśniowej są cennym źródłem energii, którą można wykorzystać podczas ćwiczeń. Podczas stosowania tej diety są one właściwie niezbędne.

Dieta wysokobiałkowa ma niestety swoje wady. Jeżeli nie ma poważnych podstaw do jej stosowania, lepiej poważnie zastanowić się nad jej rozpoczęciem. Skupienie się przede wszystkim na produktach zawierających białko sprawia, że niemal całkowicie zostają wyeliminowane pozostałe wartości odżywcze. Nie wolno jeść cukrów i dużych ilości węglowodanów, czyli trzeba wykluczyć z jadłospisu ziemniaki, makarony, biały ryż, zboża i słodycze.

Drugą kwestią jest już wspomniana wcześniej zamiana niezużytego białka w tkankę tłuszczową. Dlatego właściwie obowiązkowe są ćwiczenia fizyczne. Duża aktywność fizyczna z pewnością dobrze wpłynie na kształtowanie sylwetki, ale wymaga też sporo samodyscypliny. Niestety mała różnorodność diety wysokobiałkowej powoduje, że po jej zakończeniu może pojawić się efekt jo-jo.

Mimo niewątpliwych zalet dieta wysokobiałkowa niesie ze sobą też pewne ryzyko, dlatego należy dobrze przemyśleć decyzję o jej rozpoczęciu. Zdecydowanie odradza się ją osobom mającym problemy z nerkami, ale jeżeli cieszysz się dobrym zdrowiem, możesz jej spróbować. Należy jedynie pamiętać o przyjmowaniu dużej ilości płynów, najlepiej wody.

Rozpoczynając odchudzanie i kształtowanie sylwetki nie raz podejmujemy nieudane próby, które tylko zmniejszają naszą motywację. Dlatego warto dobrze dostosować dietetyczny jadłospis do naszych upodobań kulinarnych, ponieważ tylko wtedy możemy być pewni, że dieta i zdrowe nawyki staną się po prostu nieodłącznym elementem nowego „szczupłego” życia.